En kommer og tre drar..

Hadde jeg ikke sikret meg solid fotodokumentasjon, hadde jeg vel fortsatt lurt på om jeg virkelig opplevde det jeg gjorde en dag under det ukelange oppholdet i sommerhuset ved Bratten strand, like nord for Fredrikshavn på Jylland…

Jeg var på en joggetur en morgen langs den flotte stranden helt nord i Danmark. Like før jeg kom tilbake til sommerhuset, fikk jeg øye på en fugl som jeg stusset litt på. Lignet ved første øyekast på ei ung måke, men det var noe som ikke stemte da den begynte å brette ut lange vinger og dykke. Hadde ikke de rette brillene på, så synet var godt under pari, men tankene streifet innom lire allerede på det tidspunktet. Vel tilbake til familien i huset, ble jeg «beordret» til frokostbordet etter en dusj. Ca en time etterpå dro jeg tilbake til stranden, men fuglen var da borte. Skulle akkurat til å returnere slukøret med uforrettet sak, da en breivinget fugl kommer rett inn mot stranden fra Kattegathavet. Da fikk jeg raskt fastslått at det var ei gulnebblire, eller Kuhl´s Skråpe som den heter på dansk. En skikkelig lekkerbisken – og meget sjelden forekommende så langt mot nord!

Det ble en times intens fotoseanse på Bratten strand. Lira var veldig lite sky, kom nært land og viste stor interesse for de mange splitternene som drev og stupte etter fisk i området.  Lira mobbet ternene, og visa versa. Det var skikkelig action ei vending, før den til slutt lettet og fløy utover havet igjen. Det tok lang tid å roe seg etter den opplevelsen gitt! Og den har da også vakt stor oppsikt i det danske fuglemiljøet, etter at jeg fikk rapportert den via dof (dansk nof) sin hjemmeside.

Her er noen av bildene jeg fikk tatt i løpet av den timen lira oppholdte seg ved stranden. Opplevelsen tror jeg går rett inn på pallplass når det gjelder spesielle fugleopplevelser opp gjennom årene!

Typisk gulnebblireflukt – lange, bøyde vinger.

Action – gulnebblire mobber splitterne!

En spektakulær opplevelse!