Dette er innlegg nr. 100 på bloggen min siden oppstarten i 2010 – tataratatarataaa…. – fanfare! Som en aldri så liten markering av «jubiléet» vises et gammelt bilde, skannet fra dias, og som jeg har kalt «første manns rituale». Bildet viser Harbakkhula i Åfjord, og det er meg selv i egen naken og usminket form som står på steinen i den 40 meter høye huleåpningen. Det var et underlig styr for å få til dette bildet, men både  smerter, blod og svette involvert. Jeg hadde 10 sek på meg til å komme opp på steinen og innta den posituren jeg hadde bestemt meg for passet for akkurat dette motivet, og det ble mange forsøk med knall og fall før bildet satt. Men – jeg ble rimelig godt fornøyd med resultatet, og det er da også et av mine bilder som har vært mest på trykk i ulike sammenhenger. Jeg ser for øvrig for meg at det var slik de første menneskene kunne stå for å påkalle gudenes hjelp, f.eks til en vellykket jakt, god grøde eller hell i kappestrid. Og det hjalp sikkert…

Første manns rituale

