Spurvehaukhannen på matsøk med sylskarpt blikk.

Tilfeldighetenes spill råder, som de ofte kan gjøre når man ferdes ut i naturen. En kjapp tur ut før VM i skiflyving resulterte i dette bildet, tatt like ved Øvre Leirfoss. Jeg ruslet en runde i ro og mak og nøt noe som definitivt lignet vårstemning, selv om vi fortsatt skriver februar. Nikon´en med zoomobjektivet var klar til action i tilfelle noe skulle skje. Dette er for øvrig min favorittmåte å ferdes ut i naturen på – bare strøve forsiktig rundt med vekselvis grønn, gul og rød beredskap. I øyekroken ser jeg at noe skjer til høyre for meg, og i det jeg vrir meg i den retning har en spurvehauk lettet fra en kvisthaug, og flyr så rett mot meg. Beredskapen er nå rød, og rekker akkurat å løfte kameraet til øyet og fyre av noen skudd før den forsvinner inn i skogen. Heldigvis var fokusen innstilt på manuell – ellers hadde det nok neppe blitt et noenlunde skarpt bilde her.

Ah – nok et fugl-i-fluktbilde til arkivet!

