Favorittfuglen

Toppmeisa har så lenge jeg kan huske vært min favorittfugl. Kanskje stammer det fra så langt tilbake som i 8-10-årsalderen, da jeg kunne stå i timevis å betrakte fuglelivet på en av familiens faste feriesteder, Nesset på Levanger. Jeg husker hvor fasinert jeg var av denne lille kjekkasen med den yppige toppen. Tillitsfull var den ofte også. Så den fuglearten har satt seg skikkelig fast i min bevissthet. I går, 18 desember, registrerte jeg for første gang besøk av favorittfuglen på foringsplassen utenfor stuevinduet. Den ble dessverre ikke lenge nok til at jeg rakk å få noe bilde, så jeg får nøye meg med å hente fram et gammelt fra arkivet. Men en skikkelig høydare var det for meg i hvertfall. Det MÅ ikke nødvendigvis være sjeldenheter for å fremkalle positive fugleopplevelser. Satser på at toppmeisa fant fuglepeanøttene så gode at den kommer tilbake igjen…

 

 

